ن والقلم
نون سوگند به قلم و آنچه مى نویسند
نوشتن یعنی سیر در دنیای واژگان و گلچین زیباترین و پویا و بویاترینِ واژهها،
نویسندگی یعنی خوان کرم گستردن برای آنانی که شاید نبینیشان و نشناسیشان.
نویسندگی یعنی بودن و جاودانگی و ماندگاری.
به پاخیزید بیایید عهد ببندیم با اندیشه و زبان ، خلق کنیم آنچه را که شایستهی آنیم.
آری اینجا دیار لسانالغیب و سعدی و مولویست پس خوشه چینان ادب برخیزید که دنیا تشنه ادب شماست.
سعدی گهر سخن چه نیکو سراید:
در اقصای گیتی بگشتم بسی بسر بردم ایام با هرکسی
تمتع به هر گوشــــــهای یافتم زهر خرمنی خوشهای....
ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ نون سوگند به قلم و آنچه مى نویسند.
مقدمه:
نوشتن یعنی سیر در دنیای واژگان و گلچین زیباترین و پویا و بویاترینِ واژهها،
نویسندگی یعنی خوان کرم گستردن برای آنانی که شاید نبینیشان و نشناسیشان.
نویسندگی یعنی بودن و جاودانگی و ماندگاری
به پاخیزید بیایید عهد ببندیم با اندیشه و زبان ، خلق کنیم آنچه را که شایستهی آنیم.
آری اینجا دیار لسانالغیب و سعدی و مولویست پس خوشه چینان ادب برخیزید که دنیا تشنه ادب شماست.
سعدی گهر سخن چه نیکو سراید:
در اقصای گیتی بگشتم بسی بسر بردم ایام با هرکسی
تمتع به هر گوشهای یافتم زهر خرمنی خوشهای یافتم
دفتر اول مثنوی معنوی:
ای زبان تو بس زیانی بر وری چون توی گویا چه گویم من ترا
ای زبان هم آتش و هم خرمنی چند این آتش درین خرمن زنی
در نهان جان از تو افغان میکند گرچه هر چه گوییش آن میکند
ای زبان هم گنج بیپایان توی ای زبان هم رنج بیدرمان توی
هم صفیر و خدعهٔ مرغان توی هم انیس وحشت هجران توی
چند امانم میدهی ای بی امان ای تو زه کرده به کین من کمان
معرفی فعالیت ها ی سه ساله دبیرخانه ی زبان آموزی استان آذربایجان غربی (نقل از سایت قدیمی دبیرخانه با اندکی تغییر و اصلاح)
دبیرخانه ازسال 1391در شهرستان بوکان اقدام به فعالیت نموده، وتا کنون اهم فعالیت های آن به شرح زیر است:
- گام اول :دبیرخانه زبان آموزی استان آذربایجان غربی طی فعالیت مستمر و پی گیر در شهرستان بوکان درگام اول با انجام جلسات و تعاملات هم اندیشی با صاحبنظران و استاتید و همکاران در همهی مقاطع آموزشی در زمینههای متنوع و ارکان زبان آموزی آن یعنی:
1) مهارت شنیداری(listening)
2) مهارت گفتار(Speaking )
3) مهارت خواندن(Reading)
4) مهارت نوشتن(Writing)
و حیطههای مهارتی {به تعبیر یاران} (گوش دادن، با دقت صحبت کردن، خواندن و نوشتن) در آموزش زبان رسمی و همچنین نقاط قوت وچالشهای زبان آموزی در مناطق دو زبانه ، بررسی راهکارها و رفع موانع یادگیری، با بهره گیری از تجارب و تحقیقات و مشورت با صاحب نظران سعی و تلاش وافر نموده و در این زمینه به یافتههای قابل توجه و کاربردی در باب امور آموزشی دست یافته است که امیدواریم در آیندهی نزدیک کاربردی شوند و موجبات تسهیل در امر آموزش و یادگیری اثر بخش و کارا برای دانش آموزان این مناطق را به همراه داشته باشد.
- گام دوم:با نگاهی به رکن چهارم زبان آموزی یعنی مرحله ی دشوار آن خط و نوشتار ونقش برجستهی آن در آموزش و انتقال مفاهیم برای دست یابی به عرصهی هنر و زیبایی نویسی مورد توجه این دبیرخانه قرار گرفتهاست .
در همین راستا، اقدام به تدوین شیوه نامهی خط نستعلیق تحریری بر اساس مستندات کامل و جامع نموده و با اجرای دستور العملهای آن؛ در مراحل مختلف مدرسهای و منطقهای جشنوارهی خط تحریری به صورت گسترده برزگزار. که از طرف همکاران و والدین دانش آموزان با رغبت کامل و در سطح شهرستان بوکان و همچنین در سایر شهرستان ها نیز، مورد استقبال همکاران علاقمند واقع و در اینخصوص از هیچ کوششی دریغ ننمودهاند. که جای تقدیر و سپاس دارد. و انجام فعالیتهای توانمندانه بزرگواران بوده و مایهی فخر و مباهات این مجموعه میباشد. و این امر موجب گردیده که این دبیرخانه با انگیزههای والاتر و با انجام برنامههای پیش بینی شده و تلاشهای بی وقفه و دقیق موجبات پیشرفت این حرکت را تسهیل، و بستر سازی بیشتر و لازم را فراهم نماید.
- گام سوم: همراه با درس انشا یا خلاقیت نوشتاری نظر به اهمیت و کاربردی بودن این درس و اثر گذاری آن بر امر سواد پایهای و موقعیتهای فردی و اجتماعی و هویتی، در این زمینه نیاز به تحول و نگرش نو در این درس از یافته های علمی و اهداف اصلی این دبیرخانه بوده تصمیم به فعالیتهای جانبی در این مورد و نهایتا اقدام به فراخوان مقاله نمودهاست.
با خوشحالی اعلام میدارد که این امر فراتر از انتظار و با استقبال شایان همکاران اندیشمند روبرو گردیده و پیامد آن، همایشی مسرت بخش بود که حضور گرم اساتید و صاحب نظران و علاقمندان موجبات باروری و ماندگاری آن در اذهان گردید. با این تفسیر که از حدود 60 مقاله بسیار کاربردی در مورد انشا وخلاقیت نوشتاری واصله پس از داوری 17 مقاله برتر و بسیار کاربردی از آنها استخراج و استنباط مجموعه ای تحت عنوان (گزیده نکات مقالات روش های نوین انشا) که برگرفته ازچکیده مطالب کل مقالات ارسالی، محضر عزیزان مهمانان مدعو اهدا گردید. که امید است در قالب یک کتاب چاپ و در اختیار دیگر خوانندگان قرار گیرد.
- گام چهارم: اهتمام به درس های آزاد جهت تقویت تالیف و تولید خلاقیت نوشتاری و پرکردن خلا درسهای لازم و مورد نیاز توسط معلمان ودانش آموزان .
ایجاد شیوه نامه ی بخصوص درس آزاد و فراخوان عمومی جهت دریافت یافته ها ی نودر این زمینه و تعمیم آن به طرح و برنامه های آموزشی مدارس.و.........
برنامه های در دست اقدام و یافته های کاربردی این دبیرخانه
آموزش خلاقیت نوشتاری در پایههای ابتدایی خصوصاً دوره اول
تغییر درشیوه ی یا ددهی درس املا یعنی عبور از آزمون به آموزش
ایجاد فرهنگ خلاقیت نوشتاری با استفاده از کتاب خوانی و انشا نویسی فعال در مدارس
تالیف و ترجمه و تدوین نوآوری های زبان و رفع مشکلات زبان آموزی در مناطق دو زبانه
نگاه خاص به زبان آموزی ومهارت های تقویت آن
نیاز کودکان مناطق دو زبانه به آموزش صحیح زبان رسمی جهت یادگیری بهتر وایجاد اعتماد به نفس.
شیوه های نوین انشانویسی وکاربرد تلفیقی آن در سایردروس برای بیان وحل مسئله
آموزش معلمان مناطق دو زبانه جهت تسلط بر فرهنگ وآداب و رسوم وگو یش مناطق محل تدریس
آموزش درس ا نشا از پایه ی اول دبستان
تاکید بر آموزش زبان تصویری (تدوین کتاب های تصویری بدون متن)
توجه به تعامل بین فرهنگ ها ،آداب و رسوم منطقهای
تدوین پیک های نوروزی ،مجلات کودک ونوجوان و.....با ابتکار دانش اموزان و معلمان
گنجاندن درس های آزاد در همه ی کتاب های درسی توجه بیشتر به مصداق ،پند ، ضربالمثلهاوداستان های بومی محلیدر کتابهای درسی
سعی در ایجاد تقویت ومهارت دانش زبان آموزی برای تسهیل در آموزش و یادگیری معلمان و دانش آموزان
(دبیرخانه ی زبان آموزی استان آذربایجان غربی- شهرستان بوکان) گرد آوری و تدوین فتحاله زاده آبان 1395
- ۹۶/۰۲/۰۱