دبیرخانه استانی زبان آموزی آذربایجان غربی

مستقر در مدیریت آموزش و پرورش شهرستان بوکان

دبیرخانه استانی زبان آموزی آذربایجان غربی

مستقر در مدیریت آموزش و پرورش شهرستان بوکان

مشخصات بلاگ
دبیرخانه استانی زبان آموزی آذربایجان غربی

تلاش در خصوص یادگیری و آموزش زبان و ادبیات فارسی در حیطه‌های خواندن و نوشتن درک و بیان

اعضای دبیرخانه
1- سعد الدین خسروی
2- اسماعیل سر بخشی راد
3- امیر سلیمان زاده
4-جلال جمالی

طبقه بندی موضوعی

با نام ویاد خدا

معرفی فعالیت ها ی دبیرخانه ی زبان آموزی استان آذربایجان غربی

مقدمه:

در جامعه ای که انسان ها علاقه ای به نوشتن نداشته باشند،تجربیات ارزشمند به فراموشی سپرده می شود.پس نیاز به  

                                    
نویسنده و نویسندگی داریم.

بیایید اراده کنیم واژه‌های متنوع و متمایز را ازکان فوران زبان پالایش نماییم.  با بهره‌گرفتن از این سه عنصر پدید آورنده‌ی خلاقیت یعنی: قلم، اندیشه و زبان؛ زندگی را همگام و هم آوا با زمان در مسیر تکامل و تغییر و تعبیر قرار دهیم و بر دفتر تاریخ  نقشی دگر از خود شناختن و خود بودن بنگاریم..

باور داشته باشیم اگر خود در پردازش واژه و جمله و بند و متن و نگارش و نوشتار و... مهارت داشته باشیم شاگردان ما یعنی دانش‌آموزان چالش برانگیز امروزی نه تنها توان دریافتن بلکه توان بازآفرینی، نونگری و نویافتن را نیز دارند.

 

آگاه باشیم! امروز ابعاد دانش و نگرش‌ها چون شعاع‌های دایره بی‌نهایتند. ما باید نیک دریابیم در این چرخه‌ی پرغوغای بی‌منتها؛ شده‌ایم عامل دخیل در تحول زندگی فردای بچه‌ها.

. زنگ هشدار باید زد. معلمان باید از چه توانایی‌ها و ابتکاراتی برخوردار باشند تا استادی  دانش‌آموزان آنلاین و آپدیت و... هزاره‌ی سوم را به عهده بگیرند؟

بیایید از ابتدای آموزش، زبان و گفتار و نوشتار را ارج نهیم.بنیان ساخت آن را با توانمندکردن مهارت‌های زبان‌آموزی مجدانه پی‌ریزی نماییم دانش‌آموزان را چنان به خواندن ونوشتن علاقه‌مندکنیم که نتوانند ننویسند. این است قوام ما برقواره‌ی فردا



معرفی فعالیت ها ی سه ساله دبیرخانه ی زبان آموزی استان آذربایجان غربی

دبیرخانه ازسال 1391در شهرستان بوکان اقدام به فعالیت نموده،وتا کنون اهم فعالیت های آن به شرح زیر است:

گام اول :دبیرخانه زبان آموزی  استان آذربایجان غربی طی سه سال فعالیت مستمر و پی گیر در شهرستان بوکان در گام اول با انجام جلسات و تعاملات هم اندیشی  با صاحب نظران و استادان و همکاران در همه ی مقاطع آموزشی در زمینه های متنوع زبان اموزی و حیطه های مهارتی آن یعنی (گوش دادن، با دقت صحبت کردن، خواندن و نوشتن) در آموزش زبان رسمی و همچنین نقاط قوت وچالش های زبان آموزی در مناطق دو زبانه ، بررسی راهکارها و رفع موانع یادگیری، با بهره گیری از تجارب و تحقیقات و مشورت با صاحب نظران سعی و تلاش وافر نموده و در این زمینه به یافته های قابل توجه و کاربردی در باب امور آموزشی  دست یافته است که امیدواریم در آینده ی نزدیک کاربردی شوند و موجبات تسهیل در امر آموزش و یادگیری اثر بخش و کارا برای دانش آموزان این مناطق را به همراه داشته باشد.

گام دوم:با نگاهی به رکن چهارم زبان آموزی یعنی مرحله ی دشوار آن خط و نوشتارونقش برجسته ی آن در آموزش و انتقال مفاهیم برای دست یابی به عرصه ی هنر و زیبایی نویسی مورد توجه این دبیرخانه قرار گرفته است .

،در همین راستا، اقدام به تدوین شیوه نامه ی خط نستعلیق تحریری بر اساس مستندات کامل و جامع نموده و با اجرای دستور العمل های آن اینک به مدت دو سال است در مراحل مختلف مدرسه ای و منطقه ای جشنواره ی خط تحریری به شیوه گسترده مورد استقبال از طرف همکاران و والدین دانش آموزان با رغبت کامل و در سطح شهرستان بوکان و همچنین در سایر شهرستان ها نیز همکاران علاقمند دریغ ننموده اند وبا انجام فعالیت های توانمندانه که نمونه های آن در دبیرخانه موجود است و مایه ی رضایتمندی از عملکردو مباهات گردیده اند.وهمین امر موجب گردیده که این دبیرخانه با انگیزه های والاتر و با انجام برنامه های پیش بینی شده و تلاش های بی وقفه و دقیق موجبات پیشرفت این حرکت را تسهیل،بستر سازی بیشتر فراهم نماید.

گام سوم::همراه با درس انشا یا خلاقیت نوشتاری

نظر به اهمیت و کاربردی بودن این درس و اثر گذاری آن بر امر سواد پایه ای و موقعیت های فردی و اجتماعی و هویتی، در این زمینه نیاز به تحول و نگرش نو در این درس از یافته های علمی واهداف اصلی این دبیرخانه بوده تصمیم به فعالیت های جانبی در این مورد و نهایتا اقدام به فراخوان مقاله نموده ایم.

 با خوشحالی اعلام میداریم که این امر فراتر از انتظار و با استقبال شایان همکاران اندیشمند روبرو گردیده است و پیامد آن،این همایش مسرت بخش است که اینک با حضور گرم وعلاقمندشما بارور و انشاالله به یادماندی خواهد بود.در حدود 60 مقاله بسیار کاربردی در مورد انشا وخلاقیت نوشتاری به این دبیرخانه ارسال گردیده و پس از داوری و بررسی مقالات برگزیده 17 مقاله برتر، نتایج بسیار کاربردی از آنها استخراج و استنباط گردیده است وبه عنوان (گزیده نکات مقالات روش های نوین انشا) که برگرفته ازچکیده مطالب کل مقالات ارسالی است به محضر عزیزان رونمایی به مهمانان اهدا خواهد گردید. وبپیشاپیش از تیراژکم آن تمنای بخشش داریم. هرچندمی دانیم این جزوه به دلایلی خالی از ایرادونقص نیست .اما امیدواریم به عنوان دستاوردفراخوان مفید ومورد استفاده واقع گردد. ضمنا با راهنمایی و پیشنهادات استادان عزیز محتوی آن کامل وغنی تر گردد.

گام چهارم: اهتمام به درس های آزاد جهت تقویت تالیف وتولید خلاقیت نوشتاری وپر کردن خلا درس های لازم ومورد نیاز وسط معلمان ودانش آموزان .

 ایجاد شیوه نامه ی بخصوص درس آزاد و فراخوان عمومی جهت دریافت یافته ها ی نودر این زمینه و تعمیم آن به طرح و برنامه های آموزشی مدارس.و.........

 

برنامه های در دست اقدام و یافته های کاربردی این دبیرخانه

آموزش خلاقیت نوشتاری در پایه های ابتدایی

     تغییر درشیوه ی یا ددهی درس املا یعنی عبور از آزمون به آموزش

ایجاد فرهنگ خلاقیت نوشتاری با استفاده از کتاب خوانی و انشا نویسی فعال در مدارس

تالیف و ترجمه و تدوین نوآوری های زبان و رفع مشکلات زبان آموزی در مناطق دو زبانه                                                       

1.      نگاه خاص به زبان آموزی ومهارت های تقویت آن

2.      نیاز کودکان مناطق دوزبانه به آموزش صحیح زبان رسمی جهت یادگیری بهتر  وایجاد اعتماد به نفس.

3.      شیوه های نوین انشانویسی وکاربرد تلفیقی آن در سایردروس برای بیان وحل مسئله

4.      آموزش معلمان مناطق دو زبانه جهت تسلط بر فرهنگ وآداب و رسوم وگو یش مناطق محل تدریس

5.      آموزش درس ا نشا از پایه ی اول دبستان

6.      تاکید بر آموزش زبان تصویری (تدوین کتاب های تصویری بدون متن )

7.      توجه به تعامل بین فرهنگ ها ،آداب و رسوم منطقه ای

8.      (تدوین پیک های نوروزی ،مجلات کودک ونوجوان و.....با ابتکار دانش اموزان و معلمان)

9.      گنجاندن درس های آزاد در همه ی کتاب های درسی توجه بیشتر به مصداق ،پند ، ضرب  ا لمثل ها  وداستان های بومی –محلی  در کتاب های درسی

10.  سعی در ایجاد تقویت ومهارت  دانش زبان اموزی برای تسهیل در آموزش ویادگیری معلمان ودانش آموزان

 

دبیرخانه ی زبان آموزی استان آذربایجان غربی- شهرستان بوکان

 

  • جلال جمالی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی