دبیرخانه استانی زبان آموزی آذربایجان غربی

مستقر در مدیریت آموزش و پرورش شهرستان بوکان

دبیرخانه استانی زبان آموزی آذربایجان غربی

مستقر در مدیریت آموزش و پرورش شهرستان بوکان

مشخصات بلاگ
دبیرخانه استانی زبان آموزی آذربایجان غربی

تلاش در خصوص یادگیری و آموزش زبان و ادبیات فارسی در حیطه‌های خواندن و نوشتن درک و بیان

اعضای دبیرخانه
1- سعد الدین خسروی
2- اسماعیل سر بخشی راد
3- امیر سلیمان زاده
4-جلال جمالی

طبقه بندی موضوعی

مقدمه :

پنجشنبه, ۷ آبان ۱۳۹۴، ۱۰:۵۲ ب.ظ

به نام خدا

من انسانم برترازسایر حیوانات،زیرا دارای زبان کلام وبیانم. خالق دانا با بخشش این امتیاز متمایزضمن عنایت خاص برمن تکلیف نهاده و از من می خواهد با این زبان با او و همنوعان خود ارتباط برقرار کنم شکرانه به جای آرم و شادمانه رندگی کنم . لذت و اثرگفتار را درحیات درون وپیرامون خود حس نمایم .

می دانیم زبان به مفهوم آوایی و گفتاری جهت ارتباط وفهماندن همزاد با تولد انسان است اماتغییروتکامل وتکاثرآن به درازای وجودوبقای زیستن همه ی انسان هاست.خالق زبان خدای دانااست امامخیر، معمارومهندس تغییروتبدیل وتحول آن انسان است . می تواند آن راغنی  ترسازد.اصلاح کند،درچهارچوب قراردهد،بیاراید.ویابرعکس به ورطه ی  نیستی وفراموشی بکشاند.







زبان ماهیت شناخت انسان است .با توجه به تنوع گویش ولهجه وتغییرات آن برحسب زمان ومکان وزنه ای سنگین در شناخت تاریخ وپیشینه ی ملت هاست .امانتی بس گران بهااست که ازپیشینیان به ما رسیده است و به گواه تاریخ گفتارونوشتار،اثرونشانه ها ی آن محسوس ودرهرزمان برای حفظ وگسترش وبقای آن تلاش و تقلا گردیده است .ما نیز به نوبه ی خود لازم است  اهمیت این امانت را به قدر وسعت دانش فکری زمان خود پاسداریم . وازآسیب دخالت ودست کاری نا آگاهان دورداریم.ودر یادادن آن به نسل های بعدی دقت و تامل آگاهانه داشته باشم

زبان نیزهمسو با ترقیات دانش دستخوش تغییرتحول وتکامل گردیده وبرای آن  قواعد، مقررات ،نگارش ومسیر درآتی تعیین شده است. نیاز به آموزش دارد و آموزش آن نیز نیازمند افراد باتجربه وآگاه ازتاریخ وسیرمطالعه ی زندگی پیشینیان میباشد.باید به تناسب زمان و پیشرفت علم مسیر تحول و ترمیم و تجدید نظر وغنی سازی را بپیماید.هرکس به ظن خودنباید برآن افزون کند یا از آن بکاهد.این امانت سرمایه ی مشترک هرقوم و قبیله وملتی است.

زبان وسیله ی انتقال پیام و اهداف ونگرش است. انسان در کودکی و آغوش مادربه طور غیرارادی زبان مادری را یادمی گیرد.ودربزرگسالی نیز دریادگیری سایرزبان ها مختار است.

زبان نیاز به قوانین،دوایر وآموزش داردو این آموزش مانند هر نوع آموزش دیگر می تواند عامی یاعادی وتخصصی باشد.درهرحال نیاز به سرپرستی ونگهداری دارد. حفاظت و تدوین این قوانین و نگهداری را نمی توان به دست هرکس یا همه کس سپرد . . واین امراساسی است و نیازمند دانش صاحب نظران این رشته ،افراد خبره ،آگاه ودارای زمینه های مطالعاتی در این گستره ی عظیم می باشد. درغیراین صورت احتمال فنای آن حتمی است.

از دیدگاه ما آموزش زبان در مراکز آموزشی ومدارس و مقاطع مختلف یک نیاز است. وباید درسطوح مختلف این آموزش انجام گیرد تا توان بهره وری زبان واثرات آن افزایش یابد.بدون آموزش وآموختن صحیح و درست زبان امریادگیری و یاد دادن کند و بی رمق خواهد بود.معلمان باید در مناطق دو یا چند زبانه در محیط کار و آموزش به خوبی به زبان وگویش های متفاوت فراگیران مسلط باشندوشیوه های زبان آموزی را به خوبی بشناسند. و.درغیراین صورت بازده کار کم اثربار خواهد بود.

معلمانی در تدریس و یاد دادن به فراگیران موفق هستند که زبان دانش آموزان و فرهنگ محیط را خوب می شناسند.واین نوع معلمان بی شک در تقدیر و تغییر سرنوشت دانش آموزان خود موثرواقع می شوند.هراندازه معلمان بیشتر برزبان وفرهنگ محیط ذانش آموزان مسلط تر باشند به همان اندازه در یاددادن و رسیدن سریع ومطلوب به هدف موفق ترهستند.

زبان انسان را می نمایاند ومی شناساندو در تولید و تحقیق و رسیدن به هدف اورا یاری می رساند.زبان و آموزش آن مقطعی نیست.به درازای زندگی انسان هاو نسلها تداوم دارد.و این امر نیازمند پایداری و نگهداری وغنی ساری به تناسب زمان و مکان و محیط و دانش است.آموزش و پرورش مولد این نقش فراگیر وهمگانی است و به تبع آن معلمان  مجریان شایان این امر خطیر هستند.

آموزش و پرورش متولی امرسالم سازی پیکره ی زبان است لازم است آن را در برنامه ی درسی مدنظر قرار دهد. کلاس های آموزش زبان به صورت ضمن خدمت برای معلمان اساسی است و انتقال پیام آن برای خانواده ها نیز ضرورت دارد.

وجود دبیرخانه ی زبان آموزی از ابتکارات عالی و با ارزش است نیاز به تداوم وپشتوانه دارد و با توجه به شرایط و بافت فرهنگی محیط ومناطق و وجود گویش های متفاوت ضرورت خاص دارد.و می تواند در سطوح مختلف به یادگیری و آموزش برتر و بهتر وسریع تر وبه رفع مشکلات موجود در کلاس های درس مانند کم گویی و کم رویی ورفع اشکالات تلفظی وگفتاری ناشی ازغلط آموزی بینجامدوروحیه ی خود باوری رادر دانش آموزان تقویت کند.

در پایان ضمن قدر دانی ازیاوری فکری مدیریت محترم آموزش و پرورش شهرستان بوکان لازم است گفته شود این دبیرخانه با بضاعت مالی کم اما پشتکار و پشتوانه ی فکری خوب توانسته تجارب وراهکارهای سودمندو اثر بخش درزمینه های مختلف (شیوه نامه جشنواره خط تحریری -فراخوان شیوه های نوین انشا نویسی وآموزش خلاقیت نوشتاری -نگرش نو برآموزش املا ویافته ها نو........)برای رفع اشکالات تلفظی ،املایی،نوشتاری ،گویایی و.......کسب نماید. وبا برگزاری جلسات هم اندیشی با متخصصان و صاحب نظران در مقاطع مختلف آموزشی بنیانی خوب برای تداوم کار بنا نهد. که انجام آن ها نیاز به زمان و وبرنامه ریزی مناسب دارد.دراین مجلد خلاصه ای از فعالیت های انجام شده ی این دبیر خانه جهت اطلاع درج گردیده  و امید است با تداوم راه وراهنمایی و نقدهای سازنده و ارایه ی پیشنهاد و تجارب همکاران در جهت پر بار ساحتن فعالیت های آن ،اثر بخش وپرثمر واقع گردد.

 

 

دبیر خانه ی زبان آموزی استان آذربایجان غربی

شهرستان بوکان

 

  • جلال جمالی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی